Vi skal kæmpe mod de mange mulige faldgruber i EPX-forliget – men vi skal gøre det klogt!

Indlægget er skrevet af Poul Dalgaard, TR Vestfyns Gymnasium, medlem af GL’s Overenskomstudvalg og kandidat til valgets til GL’s Hovedbestyrelse for Liste 3.

Som bekendt er der mange problemer forbundet med EPX-rammeforliget. Det er nu GL skal sætte alt ind på at få indflydelse på de afgørende spørgsmål om, hvilken status uddannelsen får, og dermed ligeledes hvem der skal undervise på den
Udgangspunktet er, at undervises der udelukkende på gymnasialt niveau, dvs læreplaner C, B eller A-niveau fra EUX og HHX/HTX/STX/HF, så skal læreren være på en akademisk overenskomst.
Varetagelsen af undervisning på c-niveau kan imidlertid godt varetages af ikke-akademiske EUD-lærere, hvis det vel at mærke er et c-niveau fag fra EUD-læreplanen.
Hvis der er tale om, at lærere både varetager undervisning på EUD-området og på gymnasialt niveau (altså efter EUX, HHX, HTX, STX eller HF-læreplaner), så har vi generelt i forbindelse med EUX haft held med at forlange, at læreren skal være på en akademisk overenskomst, hvis de varetager mere end 50% undervisning gymnasialt.
Det er med andre ord fuldstændigt afgørende, om EPX bliver gymnasial, eller primært baseret på enten EUD-læreplaner og/eller eventuelt på D-niveau. Her er Tesfayes udmeldinger om, at EPX er en gymnasial uddannelse, noget vi i den grad skal komme i møde, for her er det så helt oplagt, at undervisningen, særligt på den professionsrettede del, skal varetages af akademikere. Vores tilgang skal med andre ord på en gang være skarp, så vi får peget på de store problemer med karaktermur, VUC, HTX, manglende elev-fordeling mm. – men vi skal lige så selvfølgeligt omfavne, at der netop er gode udsigter til et stort omfang af gymnasiale læreplaner. GL må søge at komme med ved bordet, når emner som fastsættelse af institutionslandskab, institutionslovgivning, VUC og HTX’ skæbne, fagindhold i EPX, reform af STX, overenskomst for EPX skal behandles – her kan GL ikke blot protestere og sige nej, men skal bide sig fast i bordkanten.