Christian Mortensen
Alder: 36 år
Fag: Samfundsfag, historie og erhvervsøkonomi
Skole: Hjørring Gymnasium STX/HF
GL’s medlemmer skal stå stærkt i det nye uddannelseslandskab
Vi har alle en fornemmelse af, at ungdomsuddannelseslandskabet kommer under massiv forandring de kommende år. Her er det helt afgørende, at GL kæmper for, at den bebudede EPX-uddannelse bliver en reel gymnasieuddannelse på gymnasialt niveau, hvor eleverne bliver undervist af universitetsuddannede gymnasielærere med tilsvarende løn og arbejdsvilkår. Herunder også at alle de gode erfaringer, viden og det faglige niveau fra HF’en tages med ind i en kommende EPX.
Stærkere værn omkring arbejdstiden
GL skal arbejde for at der laves flere værn i overenskomsten mod ufrivillige og urimelige skæve arbejdsbelastninger. Man kan jo ikke aflevere sine børn i institution i august og hente dem igen i november! Et af de store problemer er, at normperioden går over et år. Dette betyder, at ledelserne på de enkelte skoler ikke har et tilstrækkeligt incitament for at få lærernes opgavefordeling til at balancere hen over året. Jeg forestiller mig fx et tiltag, hvor der indføres kortere normperioder på en måned eller måske tre måneder, hvor arbejdstiden skal gøres op, og der skal tages stilling til merarbejde flere gange om året.
GL skal arbejde for at sikre attraktive lønvilkår
Gymnasielærerjobbet er et højt specialiseret akademisk arbejde. Dette skal fortsat anerkendes og afspejles i lønniveauet, så det fortsat vil være attraktivt at være gymnasielærer i forhold til den samlede “lønpakke”. Vi skal sammen med resten af den akademiske fagbevægelse turde stille offensive lønkrav til overenskomstforhandlingerne.
Mere fleksibilitet i hverdagen
GL skal arbejde for, at der laves flere tiltag i overenskomsten for at imødekomme stress og udbrændthed blandt gymnasielærere. Jeg foreslår, at der indføres et antal ”superflexdage”, som den enkelte lærer kan bruge til at holde fri uden at angive en særlig årsag. En slags omsorgsdage, som alle har ret til.