Morten Rudfeld Henriksen
38 år
Randers Statsskole
Jeg har gennemslagskraft (googl’ mig), og jeg tror på, at det strategiske samarbejde er den bedste vej til resultater
EPX skaber usikkerhed om løn og ansættelsesvilkår.
Når (eller hvis) EPX bliver en realitet, vil det betyde enorme omstruktureringer i sektoren. Især på de mindre gymnasier, der formentlig vil opleve fusioner. I den forbindelse vil jeg være meget aktiv, når løn og arbejdsvilkår skal forhandles. Undervisning på gymnasialt niveau kræver undervisere med undervisningserfaring på gymnasialt niveau. Valget af mig garanterer fokus på det mantra, når diskussionerne om, hvem der skal undervise på EPX bliver konkrete.
Fælles front ved AI
Ingen kan være tjent med den nuværende situation, hvor AI både er de facto tilladt og ikke er tilladt på samme tid. Jeg vil arbejde for, at vi hurtigst muligt får afklaret, hvor gymnasiet skal hen, når det kommer til AI. Hvor det giver mening for os at inkorporere det i undervisningen, og hvor vi troværdigt og effektivt bør adskille det fra undervisningen. Dette både for almendannelsens skyld, men også for at skabe afklaring vedrørende en af de største frustrationer i gymnasielærernes daglige arbejde: hvordan bedømmer jeg en opgave, hvor der muligvis er brugt AI?
OK26: Vi skal styrke GL-overenskomsten i dybden og bredden
Min tilgang til OK26 bliver, at vi skal styrke GL-overenskomsten. Det ER noget særligt at være underviser, og vi skal kæmpe for, at alle akademiske undervisere på ungdomsuddannelserne kommer på en fælles GL-overenskomst. Samtidigt skal vi insistere på, at undervisning på gymnasialt niveau kræver en lang videregående akademisk uddannelse.
Husk årsvikaren!
Med personlig erfaring kan jeg sige, at jobbet ikke er det samme afhængig af, om du er årsvikar eller er veletableret på din arbejdsplads i mange år. At være ansat for et år ad gangen efterlader den ansatte i en meget sårbar situation. Jeg bliver den, der husker årsvikaren, når der forhandles!