Bodil-Marie Gade
Alder: 49
Fag: Dansk, Fransk og Retorik
Medlem af GL’s hovedbestyrelse og uddannelsesudvalg
Arbejdssted: Horsens Gymnasium & HF
En moderne og handlekraftig fagforening
I mine tre år i HB har jeg arbejdet for at forny GL, så vi står stærkt i en tid med usikkerhed og forandringer. GL er en stærk organisation – den styrke skal vi bruge til at søge politisk indflydelse. Selvfølgelig skal vi som fagforening holde fast i vores værdier, men vi må ikke stagnere. Vi skal turde handle, så vi fremmer vores medlemmers interesser bedst muligt.
Gymnasielærernes vilkår i en reformtid
Den kommende gymnasiereform skaber usikkerhed. GL skal sikre, at gymnasieuddannelser (uanset navn), bliver på et gymnasialt niveau – hvad angår undervisning, løn og arbejdsvilkår. Det er afgørende, at GL kæmper for alle medlemmer i en tid med store forandringer.
AI og det meningsfulde arbejde
AI har fundamentalt ændret præmissen for vores arbejde som gymnasielærere. AI er uomgængeligt og indeholder muligheder, men må ikke underminere vores faglighed eller gøre undervisning til et spørgsmål om kontrol. Vi skal sikre, at AI anvendes hensigtsmæssigt til at understøtter lærerens rolle som formidler og dannelsesaktør. GL skal tage ansvar for at skubbe udviklingen i en retning, der bevarer det meningsfulde i vores arbejde.
Sprogfagene
Sprogfagene har lidt siden gymnasiereformen i 2005, men deres betydning for dannelse, udsyn og forståelse af verden er uomtvistelig. At kunne sprog åbner døre til andre kulturer, perspektiver og muligheder. Vi skal sikre sprogfagenes plads i gymnasiet og forhindre yderligere udhuling i en reformtid.
En grøn fagforening og sektor
GL og gymnasierne skal tage ansvar for den grønne omstilling. Vi skal arbejde for bæredygtige løsninger og sikre, at grøn omstilling bliver en integreret del af gymnasiesektoren. GL skal være en fagforening, der også tænker på fremtidens lærere og elever.
Voksenuddannelserne – vi må ikke glemme nogen
Der er en reel risiko for, at VUC bliver overset i gymnasiereformen. Det må ikke ske. VUC skaber veje videre i uddannelsessystemet for sårbare grupper og dem, der senere i livet får brug for en uddannelse. Det skal vi i GL kæmpe for bliver bevaret.