Anders B. Frikke

​​Alder: 45

Fag: Historie og dansk, næstformand i GL

Skole: Middelfart Gymnasium og HF


Fællesskabet er nøglen

Stolthed, faglighed og engagement præger mit virke som gymnasielærer og mit arbejde i GL’s formandskab. Jeg brænder for mine fag, for mine elever, og jeg brænder for at gøre en forskel. Vi gør en kæmpe indsats som gymnasielærere – en indsats vi kan være stolte af, men kvaliteten i vores arbejde udhules af arbejdspres, vanskelige rammevilkår og dårlige politiske beslutninger. I fællesskab vil vi kæmpe for at få vores vilkår forbedret! 

Uddannelsesreform (med EPX)

GL skal sikre ordentlige, akademiske arbejdsvilkår på fremtidens ungdomsuddannelser og VUC. Det kræver, at det faglige niveau hæves, så en evt. kommende treårig EPX fagligt kommer til at svare til HF, og det kræver, at dannelsestænkningen i EPX bliver gymnasial. Dette vil samtidig gøre en evt. højere karaktermur til STX, HHX og HTX meningsløs. 

En håbefuld fremtid

Som tovholder på “Ungdommens Klimafolkemøde” og GL’s repræsentant klimapolitisk har jeg oplevet, hvordan vi sammen på skolerne har kunnet sætte en positiv og grøn dagsorden. Jeg vil kæmpe for, at vi med vores stærke traditioner for fællesskab og demokratisk dannelse fortsætter arbejdet mod en håbefuld fremtid. 

AI må ikke undergrave fagligheden 

Vi skal sikre en klar indramning af undervisning og eksamen. Vi skal give eleverne kompetencerne til at bruge digitale hjælpemidler, men vi skal først og fremmest sikre, at de kan tænke myndigt og selvstændigt. 

Stress

Vi skal bygge stærke fællesskaber, men også stå klar som fagforening med hurtig og effektiv hjælp, når det brænder på for den enkelte. Jeg vil gøre stress til et kernefokusområde i GL de kommende år. 

Jeg søger resultaterne!

Jeg har som næstformand i GL gennem en årrække arbejdet for at styrke GL’s samarbejdende rolle, hvor vi skaber relationer og alliancer. Vi skal uddybe vores koordinering og sikre vores centrale rolle i AC – via fællesskabet opnår vi holdbare resultater.