Poul Dalgaard Jensen
Alder: 57 år
Fag: Historie og Psykologi,
Tillidsrepræsentant og formand for Fyns Netværket i GL, medlem af GL’s overenskomstudvalg
Vestfyns Gymnasium
Blood, Toil, Tears and Sweat
Vi ser ind i en virkelighed med en regering, der er stålsat på at gennemføre en EPX-reform, og som har det erklærede mål, at lønkronerne ved de kommende overenskomster primært skal omsættes i lokalløn. Her skal vi trække på et akademisk forhandlingsfællesskab, og arbejde på fælles krav i forhold til: Akademiske løn- og arbejdsforhold for alle gymnasielærere; Lokale håndtag til sikring af plads til restitution i arbejdsplanlægningen; At alle deltidsansatte får ret til dialog ved årets start om indhegning af frihed; At der gennemføres en ordning, så alle statslige arbejdspladser skal tilvejebringe og offentliggøre statistik til monitorering af lokallønsandelen; forbedring af detaljekrav til plantal.
Vi skal gøre alt for at understøtte lærerværelserne og TR’s daglige kamp for at komme ind i formelle og uformelle forhandlingsrum. Etableringen af en velfungerende tidsregistrering står og falder med, at vi kan få tilvejebragt nogle transparente plantal og sikre en fælles forståelse af kravene til de forskellige opgaver. Alternativet til en velfungerende tidsregistrering er at lave aftaler om opgavenormer. Faste normrammer om undervisningen i selve overenskomsten, kan vi kun skimte langt ude i fremtiden, og indtil det lykkes os at overbevise et flertal af ledelserne om, at det er en god ide, skal vi selvfølgelig støtte op om aftaleskolerne, som de gode eksempler de er.
Som interesseorganisation skal vi med tydelig stemme påpege, når politikerne er på afvej som eksempelvis et karakterkrav til gymnasiet på 6, eller nedbrydningen af miljøer for voksenuddannelse og HTX, men vi skal gøre det på en måde, hvor vores berettigede kritik ikke må afskære os for på pragmatisk vis at vinde indflydelse, når først vigtige beslutninger træffes. Vi kan selvfølgelig ikke leve med, at en EPX-uddannelse bliver en andenrangs-uddannelse, og vi skal kæmpe for ret til efteruddannelse, hvis der er lærere, der kommer i klemme med deres fagkombination.