Det er jo eleverne, der er vores arbejdsmiljø! Refleksioner i forlængelse af Trivselskommissionens rapport
Af Anders Bærholm Frikke, Næstformand i GL, Liste 3 og Middelfart Gymnasium og HF
”Jeg føler ikke, at den tekst, du har givet os, er relevant for mig, for den handler jo om Gambia, og vi skal til Ghana på studietur, derfor har jeg ikke læst den.
Nogenlunde sådan sagde en elev i en af mine timer for ikke så længe siden. Eleven ville mig ikke noget ondt, og er en type, hvor man ofte får tingene serveret lidt ”råt og konkret”.
Selv om jeg selvfølgelig ikke lod mig mærke med det i situationen, gik udsagnet mig dog på efterfølgende. Jeg oplever nemlig flere og flere elever, som ikke rigtigt har lært, hvordan man agerer og opfører sig ordentligt og læringsparat i undervisningsrummet, og den konkrete situation blev derfor endnu en lille dråbe malurt i et ”psykisk arbejdsbelastnings-bæger”, som jeg kan mærke for alt i verden ikke må blive for fyldt. Og med det in mente ved jeg selvfølgelig også fra mit arbejde i GL, at jeg er privilegeret, og at mange kolleger kan opleve endda langt hårdere konfrontationer og konflikter med eleverne, end det jeg var udsat for i denne undervisningstime.
Det psykiske arbejdsmiljø er en hjørnesten i GL’s arbejde. Og der er meget på dagsordenen i disse år, for lærerne er under pres, og det kan ofte være svært direkte at anvende den gængse arbejdsmiljøforskning i forbindelse med gymnasielærerarbejdet. Det skyldes, at vi er relativt selvledende og bestrider et job, som i meget høj grad er individuelt. Selvfølgelig har vi vores gode og støttende kolleger i pauserne i personalerummet, men vi glemmer ofte, at det i praksis er vores elever, der i virkeligheden definerer vores arbejdsmiljø. En lidt slidt, men stadig meget rammende og gyldig metafor i arbejdsmiljøforskningen lyder, at ”vi er hinandens arbejdsmiljø”, og vi må desværre konstatere, at når gymnasielærerne i stigende grad oplever arbejdet som sværere, hårdere og mere stressende, er en væsentlig men måske lidt overset årsag, at eleverne er blevet langt dårligere forvaltere af vores fælles arbejdsmiljø, end de var tidligere – og i et relativt individuelt gymnasielærerjob rammer denne udvikling os hårdt.
Trivselskommissionen har netop offentliggjort deres anbefalinger, og de er tiltrængte og relevante i denne kontekst. I anbefaling 17 (som er den anbefaling, der mest direkte vedrører ungdomsuddannelserne) står der følgende:
Styrket karakterdannelse er en central forudsætning for trivsel hos alle børn og unge. Ved karakterdannelse forstås tro på egne evner, vedholdenhed, ansvarsfølelse, selvregulering og nysgerrighed samt evnen til at deltage i og tage ansvar for og forpligte sig i fællesskaber. Karakteristika, som forskning adresserer som vigtige for trivsel.
Indlægget er bragt i Gymnasieskolen d. 28/2-2025 og kan læses i sin fulde længde her: https://gymnasieskolen.dk/det-er-jo-eleverne-der-er-vores-arbejdsmiljoe-refleksioner-i-forlaengelse-af-trivselskommissionens-rapport/