
Liste 3 tager ansvar i GL:
Vores tilgang til arbejdet er løsningsorienteret og pragmatisk. Vi tror på, at resultater skabes gennem samarbejde, og vi er bevidste om, at GL som del af den akademiske fagbevægelse er afhængig af politisk lobbyarbejde og kompromisser for at opnå resultater.
Vi er meget bevidste om, at EPX-reformplanerne skaber stor utryghed i denne tid - her må fagforeningen kæmpe for sine medlemmer og sikre tydelighed og sikkerhed, bl.a. gennem konkret og relevant efteruddannelse. Vi kæmper for tryghed i ansættelsen i en usikker tid.
Bæredygtig og transparent planlægning og fair arbejdsbelastning. Vi skal sikre 100% åben planlægning af arbejdstid og arbejdsbelastning, enten gennem tidsregistrering eller lokale aftaler. Der skal være fokus på en fair og transparent opgavefordeling, aflønning af merarbejde og sikring mod skæv arbejdsbelastning, og vi skal sikre bedre konkrete værn og rettigheder for deltidsansatte. GL er ikke stærkere end de lokale klubber, og det er vigtigt, at vi tydeligt understøtter det lokale fagforeningsarbejde på skolerne. GL kan meget selv, men er for lille til at stå alene i overenskomstforhandlinger - vi er stærke sammen i AC-fællesskabet.
EPX skal være en ægte gymnasial uddannelse, hvis den skal blive en succes. Det kræver, at det faglige niveau hæves, så den evt. kommende treårige EPX fagligt kommer til at svare til HF/EUX, og det kræver, at EPX bliver en almendannende gymnasial uddannelse (reelt en art erhvervs- og professionsrettet HF). Dette vil samtidig gøre en højere karaktermur til STX, HHX og HTX meningsløs.
På EPX skal GL sikre akademiske løn- og arbejdsvilkår for gymnasielærerne. Hvis EPX’en bliver en realitet, må den ikke blive en B-uddannelse, som dumper løn og arbejdsvilkår for hele ungdomsuddannelsesområdet.
AI er uomgængeligt, men fagligheden skal sikres. Vi skal sikre en tydelig rammesætning omkring brug af AI i forbindelse med undervisning og eksamen. Vi skal selvfølgelig give eleverne kompetencerne til at bruge digitale hjælpemidler, men vi skal først og fremmest sikre, at de kan tænke myndigt og selvstændigt, og at karakterer, eksamener og den faglige standard ikke undergraves. Dette kræver midler til efteruddannelse og reel fagprofessionel inddragelse i implementeringen af digitale værktøjer.
Lokalløn skal udmøntes. Gymnasielærere er akademikere, hvilket skal afspejles i vores lønniveau. Liste 3 prioriterer centralt forhandlede lønstigninger, da alle skal opleve en positiv lønudvikling. Vores job egner sig ikke til intern lønkonkurrence.
Det er helt uacceptabelt, at lokale lønmidler ikke udmøntes. Det skal ændres: Lokalløn er ikke en bonus, men en del af vores overenskomstaftalte løn. Hvis kollegaer ikke bliver aflønnet for udført arbejde, skal GL træde markant i karakter centralt og lokalt.
Bevarelse af voksenuddannelsesmiljøer og HTX-identitet i en reformtid. Voksenuddannelserne er i dag et uundværligt element i vores uddannelsessystem. GL skal sikre, at VUC ikke glemmes og skrottes. Det, VUC leverer, skal sikres i fremtidens uddannelseslandskab - Danmark kan ikke klare sig uden. Desuden skal HTX med sit praksisnære, projektorienterede STEM-miljø med egen bekendtgørelse bevares.
Afskaf Studieretningsgymnasiet. Gymnasiet skal i fremtiden tilbyde en simpel struktur i hovedgrene med valgfag. Vi skal lade eleverne vælge klasse med faglig specialisering ved optagelse på gymnasiet. Eleverne følger de obligatoriske fag i deres stamklasse, mens valgfag og studierettede fag følges på faste hold evt. sammensat på tværs af klasser. Vi ønsker en moderne form for grengymnasium, hvor den enkelte elev kan sammensætte sit eget gymnasieforløb med rod i en obligatorisk klassestruktur. Det betyder også, at grundforløbet, som er ødelæggende for en tryg skolestart, kan afskaffes.
Uddannelsesmidler til uddannelse – ikke imperiebyggeri. Vi vil kæmpe for, at de midler, der er afsat til uddannelse i taxametret, bruges til gavn for elever og lærere. Vi har for ofte set, at der bliver flyttet rundt på pengene mellem forskellige kasser på megainstitutioner og campusser, hvilket sjældent er til gavn for undervisningen. Her er selvejet gået for vidt - et lokalt indflydelsesrum er godt, men den nationale standard skal sikres og ikke udhules af uigennemskuelig økonomi og mange bureaukratiske ledelseslag.