Nicolai John Kirk Kirkegaard

Alder: 45 år

Fag: Geografi, biologi, AMR

Skole: Århus Akademi


Fokus på lærerens arbejdsmiljø

Hvis man brænder for noget, så risikerer man også at brænde ud. Det er en følelse, de fleste gymnasielærere kender. Man brænder for sine fag og for at lykkes med eleverne. Men samtidig bliver man mødt af stort arbejdspres og høje følelsesmæssige krav. Man føler ikke, der er den kvalitet i undervisningen, der bør være, hvilket leder til moralsk stress. 

For at modvirke dårligt psykisk arbejdsmiljø skal vi arbejde for en mere jævn arbejdsbelastning og åbenhed om planlægning. Politisk skal lærernes psykiske arbejdsmiljø i højere grad med i overvejelserne, fx om den kommende uddannelsesreform og EPX. 

Et godt ungdomsuddannelsestilbud til alle

Det er nødvendigt med en reform af ungdomsuddannelserne. Tiden er løbet fra, at man som 15-årig er klar til at gå i lære og sidde sammen med en flok voksne i en skurvogn på en byggeplads. Derfor er jeg enig med undervisningsministeren i, at det kan være en god ide med en skole, hvor alle går ind ad samme dør om morgenen og til fester sammen om fredagen uanset fagligt niveau og ambitioner. 

Men vi må ikke skabe et A og et B hold. En EPX-uddannelse, hvor alle, der har fået under 6 i folkeskolens afgangseksamen, skal samles, er ikke godt for nogen. De fagligt svageste vil ikke blive løftet, og de dygtigste vil ikke blive udfordret. Vi skal sikre faglighed og dannelse på EPX. Det kan gøres ved at bevare et fagligt niveau, der minder om HF, og ved at klassekvotienterne bliver mindre, så lærerne har mere tid til den enkelte elev.

En mere simpel uddannelsesstruktur

Grundforløbet bør afskaffes, så eleverne kommer i en tryg stamklasse fra starten. På HF bliver skoleåret påvirket af vintereksamen og den interne nf-eksamen, inden undervisningen er slut. Der skal mere fokus på undervisning og mindre fokus på valg og eksamen. En undervisningsperiode uden afbrydelser fra august til og med maj – og derefter eksamen i juni – giver mere tid til fordybelse.