En time er ikke bare en time

Skrevet af Stine Wolff medlem af GL’s Hovedbestyrelse for Liste 3 og Vestskoven Gymnasium NEXT

Som gymnasielærere er vores arbejdsmiljø presset som aldrig før. Sektoren mangler ressourcer og høje følelsesmæssige krav gør arbejdet krævende. Som underviser er man utrolig meget på og det at stå i et klasselokale er væsensforskelligt fra andre akademiske jobs. Som docent ved KP Nana Vaaben konkluderer i sin rapport Gymnasielæreres arbejdsliv under lup, så er vi som gymnasielærere grundlæggende stolte af og glade for vores arbejde, men der er nogle faktorer som har gjort os stadig mere pressede og arbejdet stadig mere komplekst.

Vaaben peger blandt andet på, at gennemsigtighed i planlægningen af arbejdet og krævende relationsarbejde er afgørende for vores arbejdsglæde.

Efter OK 13 har et tema til hver overenskomstforhandling selvfølgelig været vores arbejdstid. Hvis der er usikkerhed omkring, hvor meget en opgaver fylder, og der kan komme opgaver dumpende, som det er vanskeligt at sige nej til, så skaber det ustyrlighed og utryghed i arbejdet. Ligeledes skaber det grobund for mistillid til ledelsen, hvis ikke denne tør være åben om udregningen og fordelingen af arbejdsopgaver. GL skal i de kommende OK 26-forhandlinger arbejde endnu mere målrettet for en tydelighed i sammenhængen mellem opgaver og tid! Skolemøderne viste også med al tydelighed at der er brug for, at vi endelig får om ikke værn så i hvert fald åbenhed og gennemsigtighed i planlægningen på alle skoler med inddragelse af TR for at sikre et kollektivt spor i arbejdstilrettelæggelsen.

Indlægget er udgivet i Gymnasieskolen d. 13/2-2025, og kan læses i sin fulde længde her: https://gymnasieskolen.dk/en-time-er-ikke-bare-en-time/