Gennemsigtighed, planlægningstal og arbejdsmiljø – (Også på epx)
Skrevet af Morten Rudfeld Henriksen, kandidat til HB-valget for Liste 3 og Randers Statsskole
I min tid som gymnasielærer har jeg overordnet set været heldig. På de steder, jeg har været og er ansat i skrivende stund, er der gennemsigtighed i planlægningstallene. Når jeg er på kursus, til et GL-arrangement eller andet, så møder jeg kolleger, der fortæller, at de ikke i samme grad har denne gennemsigtighed. Det synes jeg, vi skal gøre noget ved.
I GL vil jeg kæmpe for, at den del af vores overenskomst, der beskriver vores arbejdstid ( s. 48 Bilag 10 – Underviserarbejdstid), bliver endnu mere præcis. I princippet som det er nu, er der en vis sikring i formuleringen:
”Lederen og TR drøfter efter normperiodens udløb en samlet opgørelse af timeforbrug ud fra medarbejdernes tidsregistreringer inden for forhandlingsområdet. Drøftelsen skal give TR indsigt i det samlede timeforbrug sammenholdt med ledelsens planlægningstal inden for dennes område.”
Jeg mener ikke, der er nogen god grund til, at drøftelsen mellem ledelse & TR først bør finde sted EFTER normperiodens udløb. Den bør (og gør ofte alligevel) også finde sted FØR normperioden, så man kan nå at tage højde for forskellige scenarier. Min erfaring er, at de fleste spidsbelastninger ikke er et resultat af ond vilje, men nærmere af mangel på overblik eller forståelse for uhensigtsmæssigheder i meget specifikke fagkombinationer eller dele af årshjulet. Der er mange bolde at holde i luften i en opgavefordeling, og det må forventes, at der skal justeres til. Dette kræver dialog. Og netop denne dialog understøttes rigtig godt af gennemsigtige planlægningstal.
Indlægget er udgivet i Gymnasieskolen d. 17/2-2025 og kan læses i sin fulde længde her: https://gymnasieskolen.dk/gennemsigtighed-planlaegningstal-og-arbejdsmiljoe-ogsaa-paa-epx/