Mener alle listerne i GL’s hovedbestyrelse det samme?

Skrevet af Anders Frikke, Næstformand i GL og Middelfart Gymnasium og HF

Det spørgsmål er jeg ofte blevet stillet, når snakken fx på GL-skolemøder er faldet på hovedbestyrelsens lister. Diskussionen er naturligvis relevant, og der kan aldrig herske tvivl om, at GL som demokratisk og medlemsdrevet forening ”lever” af debat og politiske tilkendegivelser. Det er gennem sådanne diskussioner, at vores beslutninger og strategi bliver kvalificeret.

Spørgsmålet, man imidlertid bør stille sig selv, er, i hvilke fora disse diskussioner bedst finder sted. Naturligt nok forbinder mange i den brede offentlighed fagpolitisk arbejde med, at man superkritisk som interesseorganisation råber HØJT og ”siger fra”!

Det kan føles godt at råbe højt, men som lobbyorganisation er man i et dilemma. GL’s opgave er at sikre indflydelse og forsøge at påvirke de centrale meningsdannere og politikere (og embedsmænd), der har magt på gymnasiets område. I den sammenhæng gør man klogt i at gøre sig grundige strategiske overvejelser om, hvordan man som fagforening maksimerer sin påvirkningskraft – og det er sjældent den, der råber højest, der opnår de bedste resultater. 

I de seneste år har vi i hovedbestyrelsen arbejdet med at professionalisere arbejdet i vores forening. I denne proces er vi i hovedbestyrelsen (i hvert fald i store træk) nået til enighed om at nedtone listemodsætninger og undgå at udstille splittelse i offentligheden. Diskussionerne skal som udgangspunkt blive i bestyrelseslokalet, for endemålet for GL er nu engang at skabe bedre forhold for gymnasielærerne (og ikke at dyrke intern splittelse til gavn for alle andre aktører, der søger at præge vores område).

På Liste 3 ser vi lige nu listesystemet som den ”mindst ringe” metode for en politisk styring af organisationen baseret på basis-urafstemning som princip for hovedbestyrelsesvalg. Listerne sikrer nemlig nogle rammer for kvalificeringen af GL’s politiske liv, fx at der opstilles dygtige kandidater til et HB-valg. Vi er dog meget åbne for at tage diskussionen om listernes berettigelse, svagheder og styrker (og jeg har i øvrigt også tidligere forsøgt at facilitere en sådan, synes jeg, ikke helt nem diskussion. Se fx her: https://gymnasieskolen.dk/afskaf-listerne-i-gl/ )

Indlægget er bragt i sin helhed i Gymnasieskolen d. 5/2-2025. Du kan læse indlægget i sin helhed her: https://gymnasieskolen.dk/mener-alle-listerne-i-gls-hovedbestyrelse-det-samme/