Tekst: Bodil-Marie Ellerup Gade, Horsens Gymnasium og HF

Sommerferien er slut. Et nyt skoleår er i gang. Nye elever, nye kolleger, nye forløb, nye pædagogiske idéer, der skal prøves af, nye…  Der er nok at tage fat på, og de første dage efter ferien kan indimellem føles lidt overvældende. Der er laaang tid til den næste ferie, og efterårssemesteret mangler forårssemesterets småferier – små åndehuller, hvor man lige kan nå at trække vejret, inden det går løs igen.

Hos os begyndte det nye skoleår med tre mødedage, hvor der bl.a. skulle diskuteres værdier for det storgymnasium, vi bliver til, når de to gymnasier i Horsens lægges sammen til et i løbet af de kommende to år. Det er fint med mødedage, det er fint at diskutere værdier med nuværende og kommende kolleger, det er fint at planlægge og forberede sig til de kommende måneders undervisning. Men det får alligevel ikke helt en til at tænke, at det nu også er meget fint, at den sommerferie fik en ende.

Men så kommer den rigtige første skoledag, hvor eleverne møder ind – hos os i Horsens trætte efter årets Smukfest – men først og fremmest glade, positive og godt tilpasse – i hvert fald langt det fleste af dem. Og lige der – når man igen står foran gamle og nye klasser, siger hej til kendte og ukendte ansigter, tager fat på undervisningen – lige der opdager man, at det faktisk er helt ok, at sommerferien er slut og et nyt skoleår i gang. Lige der går det (igen) op for mig, hvorfor det er, at jeg føler, at jeg har verdens bedste job.

Ja, vi er pressede på vores forberedelse indimellem eller ofte, ja, vi har hele tiden stakke af afleveringer, der ligger og venter, ja, vi skal indimellem lægge ører til andres brok over, hvor lidt gymnasielærere laver. Men det giver bare så utrolig god mening at have vores job – at skabe relationer til en mangfoldighed af elever, at fylde dem med ny viden, at åbne deres øjne for en verden, de ikke kendte og måske heller ikke troede, at de havde brug for at kende. Når man står der på elevernes første skoledag og oplever, at de faktisk (i hvert fald langt de fleste) også har glædet sig til at komme i gang efter ferien, når man oplever imødekommende og glade smil på gangene, i kantinen og i klasseværelset, når man oplever elever, der før ferien var stille og passive i timerne nu møder op med fornyet energi og gå-på-mod, så er det svært ikke at blive begejstret og fyldt med energi. Og for elevernes og vores egen skyld er det lige præcis den begejstring og energi, vi skal huske på, holde fast i og holde hinanden fast på resten af skoleåret – også når efterårs- og vintermørket sænker sig over os, stakken af afleveringer virker uoverkommelig, og den næste sommerferie virker uendeligt langt væk.
Rigtig godt skoleår til alle kolleger over det ganske land!

Indlægget er også bragt i Gymnasieskolen d. 21. august 20219: https://gymnasieskolen.dk/verdens-bedste-job-0