Liste 3 - GymnasieLærerne's historie
Liste 3 har været en bærende Liste i GL-politik gennem snart 40 år. Vi har altid været der, hvor magten og resultaterne er, og det har præget vores kandidater og vores politik. Vi har altid repræsenteret alle skoleformer i GL, og det er måske også derfor, at vi bruger kaldenavnet GymnasieLærerne - det navn vores fagforening i vores øjne burde hedde i stedet for det meget mindre mundrette Gymnasieskolernes Lærerforening. Når vi en dag i Hovedbestyrelsen bliver enige om at lade GL skifte navn, viger vi på Liste 3 hellere end gerne pladsen.Hvad står Liste 3 for?
- Vi vil skabe gode gymnasiale uddannelser, fordi GL’s medlemmer trives bedst i et miljø, der giver mulighed for at levere et kvalitetsprodukt
- Vi arbejder benhårdt for gode løn – og arbejdsforhold, så det er attraktivt at være gymnasielærer. En god løn og tilstrækkelig tid til forberedelse er kernepunkter.
- Vi satser på dygtige tillidsrepræsentanter, der er gode til at varetage medlemmernes interesser via konstruktive, ihærdige og kritiske forhandlinger med ledelsen.
- Vi anerkender, at vi lever i en politisk verden, hvor andre interessenter gør deres indflydelse gældende.
- Det betyder omvendt også, at vi blander os i forhold, der har et bredere perspektiv end klassisk fagforeningspolitik. Vi har ikke kun en mening om finansloven og gymnasielærernes overenskomst, men også for eksempel om uddannelsespolitik, pædagogik og dannelse samt herunder hvordan vi i gymnasiesektoren kan bidrage meningsfuldt i arbejdet med klimakrisen og grøn omstilling.
- Vi er en del af fagbevægelsen en del af det akademiske arbejdsmarked og med et akademisk lønniveau, så vi ser Akademikerne (det tidligere AC) som naturlig organisation for vores interessevaretagelse. At være en del af denne større helhed er ganske vist besværligt og ofte vil vi opleve at netop vores synspunkter og interesse må indpasses og til tider underordnes helhedsinteresser på den anden side er medlemskabet det der giver os en vis betydning og indflydelse – endelig er dette medlemskab en grundpræmis for at varetage den erhvervsgymnasiale overenskomst, da vi som bekendt deler den med to andre akademikerorganisationer, DJØF og IDA
- Vi har en pragmatisk tilgang til gymnasielærernes udfordringer, og derfor har vi i mange år haft en central position i Hovedbestyrelsen som formidler mellem de forskellige positioner i organisationen.
- Vi er bevidste om, at det sjældent er den, der råber højest, der opnår de største resultater.