”Sov mit barn, sov længe”
Af Bodil-Marie Gade i Gymnasieskolen d. 11/9-2023. Her følger et uddrag. Hele artiklen kan læses på Gymnasieskolen se nederst.
En 1.g-elev – lad os kalde ham Nikolaj – hænger hen over bordet. Han er normalt ”på” i timerne, aktivt deltagende, virker motiveret. I dag virker han mest bare opgivende og træt. Da jeg spørger ind til, hvad det handler om, fortæller han, at han kun har sovet 5 timer i nat. ”5 timer?”, spørger jeg undrende, og han fortæller, at der var nogen, der blev ved med at skrive til ham længe efter midnat. ”Du kunne vel bare lade være med at svare?”, spørger jeg – et naivt spørgsmål, skal det hurtigt vise sig, for nej, det kan man ikke bare. ”Så bliver de sure”, svarer han.
Og jeg ved det jo godt. Jeg ved jo godt, hvor svært det er for vores unge mennesker at slippe det sociale liv på telefonerne. Også når de virkelig burde. Så egentligt er det jo ikke så overraskende. Når jeg alligevel er fløjet til tasterne, skyldes det den snak, jeg efterfølgende havde med Nikolajs klasse. Jeg blev nemlig nysgerrig. Klassen er en grundforløbsklasse. De er altså lige begyndt på gymnasiet. Jeg kender dem endnu ikke supergodt, men oplever en rigtig sød, men lidt stille klasse, der ikke ligefrem sprudler i undervisningen. Ja, egentlig virker de, når jeg tænker de seneste tre uger igennem, ofte lidt trætte. I et spørgeskema, de udfyldte som optakt til den forældreaften, vi holdt på skolen i sidste uge, havde jeg spurgt ind til, hvordan det havde været at begynde på gymnasiet: Hvad havde været den største forskel fra folkeskole til gymnasium? Hvad havde overrasket dem mest ved deres nye skoleliv og dagligdag? Et gennemgående svar var, at de oplever lektionerne som lange, skoledagene som lange, og at de er virkelig trætte, når de kommer hjem fra skole.
(…)
Jeg er fuldt ud klar over, at antallet af opgaver, vi skal løfte – ud over den helt almindelige undervisning – stiger og stiger i de her år, og det skal vi blive ved med at råbe højt om, så politikerne igen og igen gøres opmærksomme på, hvor problematisk det er, når de skærer i vores sektor. Alligevel tænker jeg, at det her er en opgave, jeg personligt fremadrettet vil bruge lidt mere krudt på – måske bare som en del af mit relationsarbejde og i forsøget på at skabe bedst mulige undervisningsvilkår for såvel mine elever som mig selv. I hvert fald ”truede” jeg den anden dag min 1.g-klasse med, at det absolut ikke var sidste gang, vi havde snakket om søvn og brug af mobiltelefoner sen aften og nat. Faktisk tror jeg, at jeg vil blive ved med at spørge ind til deres vaner, indtil det hænger dem langt ud af halsen. Jeg planlægger også allerede diverse konkurrencer om, hvem der får sovet mest i løbet af en uge. Hvem der har været bedst til at lægge telefonen væk ved sengetid, osv., osv. Og den dag mere end halvdelen af klassen har lagt deres mobiltelefon uden for rækkevidde og sat den på lydløs, da de skulle sove, giver jeg flødeboller. Måske flytter det ingenting. Men måske kan den form for fokus alligevel i sidste ende skubbe en smule til deres bevidsthed og refleksion omkring søvn og mobilvaner. Det kan man da håbe…
Link til hele indlægget: https://gymnasieskolen.dk/sov-mit-barn-sov-laenge/